Jak słuchać empatycznie?

kobieta-tlumaczaca-cos-mezczyznie

Jak słuchać empatycznie?

11:09 02 Luty in Efektywność osobista
0 Comments

Czy ludzie w Twojej firmie zadają pytania z intencją autentycznego zrozumienia? Czy szczerze i otwarcie wyrażają swoje emocje i przekonania? Jak budujecie porozumienie wewnątrz organizacji?

Słuchaj empatycznie (Nawyk 5), gdy naprawdę chcesz zrozumieć punkt widzenia swojego pracownika, szefa, klienta czy dostawcy.

  • Nie wyrażaj aprobaty, nie oceniaj, nie zadawaj pogłębiających pytań ani nie doradzaj. Czas na tego typu wypowiedzi przyjdzie później.
  • Parafrazuj. Przekaż sens wypowiedzi rozmówcy własnymi słowami.
  • Nazywaj uczucia. Skoncentruj się na emocjach rozmówcy i staraj się je nazwać
  • Słuchając empatycznie odpowiadaj w następujący sposób:
    − Mam wrażenie, że czujesz się ____________ mówiąc o _______________ .
    − Chcesz mi powiedzieć, że _______________.
    − Staram się, żeby cię zrozumieć. Czy chcesz mi powiedzieć, że ____________________?

okladka_7h_fb

Kiedy kogoś słuchamy, stajemy przed zasadniczym wyborem. Możemy zdecydować się na obronę własnego zdania i stawianie oporu. Ale możemy też nauczyć się zawieszać własne opinie i związane z nimi poczucie pewności. To zawieszenie daje szansę spojrzenia na problem z zupełnie innej perspektywy. — William Isaacs

Tekst przygotowany przez Iwonę Kiwerską

/fot.: @crdjan – fotolia.com/

admin

slawomir.kazimierczak@door.com.pl

Administrator serwisu

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
500
wpDiscuz
X