Czy wiesz czego chce Twój prezes?

zebranie-siedzacych-ludzi-gdzie-jeden-mowi-przed-nimi

Czy wiesz czego chce Twój prezes?

10:51 05 Luty in Sprzedaż
0 Comments

Czy polscy pracownicy wiedzą czego oczekują ich prezesi? Okazuje się, że nie. Badania dowodzą, że tylko 21% pracowników zna kluczowe cele swojej organizacji, a zaledwie 6% zna wskaźniki realizacji tych celów*.

Jeśli nie znają celów, to może przynajmniej rozumieją o co chodzi w biznesie? Okazuje się, że z tym wcale nie jest lepiej.

Były pracownik wiodącej agencji reklamowej wspomina wysiłki kolegów po fachu, których celem było przygotowanie wyjątkowo kreatywnego projektu, „O jego opłacalności, ani tym bardziej przełożeniu na rezultaty klienta w ogóle się nie rozmawiało.” – opowiada.

Inny przykład z dużej firmy przejmującej aktywa na rynku ciepłowniczym – zespół przez blisko rok w pocie czoła przygotowywał umowę o wartości wielu milionów złotych, by na koniec usłyszeć od zarządu, że opłacalność projektu jest za niska. Efekt? Zniechęceni pracownicy, zmarnowane pieniądze przeznaczone na przygotowanie inwestycji oraz stracony czas.

Jakub Karnowski, prezes PKP SA opowiadał z kolei o projekcie rozbudowy infrastruktury, opracowanym przez jedną ze spółek przewozowych, który kosztowałby trzydziestokrotność jej rocznych zysków.

Co łączy te przypadki? Brak zrozumienia podstawowych reguł rządzących biznesem, obiegiem pieniądza, opłacalnością inwestycji.

Miroslav Rakowski, prezes Polskiej Telefonii Cyfrowej w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej” deklarował niedawno, że od pracowników oczekuje przede wszystkim zrozumienia tych zasad: „Do tego przekonał mnie Whitmore i Ram Charan, autor książki “What the CEO wants you to know”. “W niej jest wszystko o biznesie. Nic więcej nie trzeba wiedzieć, żeby zrozumieć rządzące nim zasady”.

„Uliczny sprzedawca i szefowie największych i najlepiej prosperujących korporacji mówią i myślą w ten sam sposób”, przekonuje Ram Charan. Zgodnie z business acumen, co można przetłumaczyć jako przenikliwy wgląd w reguły biznesu, o sukcesie decyduje przede wszystkim pięć wskaźników: Gotówka, Marża, Rotacja, Wzrost i Klienci. Ale problemem wielu firm pozostaje – jak dowodzi Ram Charan – skupienie się jedynie na jednym z tych czynników, podczas gdy każdy z nich decyduje o wzroście wartości przedsiębiorstwa.

„Elementy tworzące model ekonomiczny firmy – generowanie pieniądza, marża zysku, rotacja i wzrost – są mierzalne. Ludzie charakteryzujący się zmysłem do robienia dobrych interesów nie znają tych pojęć jedynie jako suchych definicji kursu ekonomii. Przeciwnie, oni rozumieją ich realne znaczenie i instynktownie wyczuwają relacje jakie zachodzą pomiędzy nimi”, podkreśla.

Ram Charan to doradca biznesowy cieszący się międzynarodowym autorytetem, który od ponad 35 lat pracuje dla największych światowych firm z rankingu Fortune 100, m. in. General Motors, Bank of America, Du-Pont, Thomson Financial, Honeywell, Home Depot i Verizon; pomaga menedżerom na najwyższych stanowiskach w opracowaniu i wdrażaniu planów strategicznych. W Polsce rozwiązania przedstawione w książkach Rama Charana wdraża FranklinCovey.

* Badania prowadzone przez Grupę DOOR w latach 2009-2011 na próbie 908 osób.

Tekst przygotowany przez Tomasza Oracza

[Fot.: fotolia.com]

admin

slawomir.kazimierczak@door.com.pl

Administrator serwisu

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
500
wpDiscuz
X