Co to jest Stres Organizacyjny

przygnieciona-glowa-mezczyzny-przez-kamienie-do-klawiatury-laptopa

Co to jest Stres Organizacyjny

13:06 04 Czerwiec in Zarządzanie zmianą
0 Comments

Poprzednio napisałem, że niesprzyjające środowisko pracy, czyli wysoki wskaźnik tzw. Stresu Organizacyjnego, zniechęca lub wręcz uniemożliwia ludziom zaangażowanie się w zmianę. Co to jest ten stres organizacyjny i jak go zmierzyć?

Przez ostatnie trzy lata doradzałem międzynarodowemu koncernowi we wdrażaniu strategii w polskim oddziale. Organizacja zwróciła się do mnie z prośbą o pomoc, ponieważ brakowało jej zasobów finansowych i ludzkich do skutecznego wdrażania strategii. Co było przyczyną? Okazało się, że polski oddział realizuje jednocześnie 72 projekty biznesowe (sic!)… Już sam fakt policzenia tych wszystkich uruchomionych projektów i zebrania w jednym miejscu wszystkich ponoszonych na nie kosztów uświadomił organizacji, że tak dalej być nie może. Bardzo szybko została podjęta decyzja o radykalnej redukcji liczby prowadzonych projektów w jednym czasie. Ich liczba została zredukowana z 72 do 24 projektów.

Co się stało z resztą? Część została wstrzymana i zaplanowana do ponownego uruchomienia w późniejszym terminie a część całkowicie zamknięta. Dlaczego? Bo do zarządu polskiego oddziału dotarła oczywista prawda, że „jeżeli wszystko jest ważne – nic nie jest ważne”. To była bardzo odważna decyzja. Niewiele zarządów odważyłoby się tak postąpić. Ale ten zarząd zrozumiał, że nie chce uprawiać fikcji tylko rzeczywiście wdrożyć strategię. Poziom stresu organizacyjnego jest wprost proporcjonalny do ilości aktywności – w tym procesów, projektów, zadań – w jakie jest zaangażowany każdy pracownik w organizacji. Im więcej bieżących aktywności jest na głowie pracownika, tym większe rozproszenie jego energii, większy stres i większe ryzyko nieosiągnięcia oczekiwanych rezultatów. Jak mierzyć poziom stresu organizacyjnego? Wystarczy o to zapytać ludzi.

Optymalnym rozwiązaniem jest regularne, powtarzalne badanie poziomu stresu organizacyjnego, przeprowadzane w formie anonimowej ankiety. Takie badanie pozwala optymalizować ilość aktywności jakie powinna podejmować organizacja, jej poszczególne działy, zespoły i pracownicy, aby osiągać najwyższą efektywność.

Badanie stresu organizacyjnego, które przeprowadziliśmy wiosną 2012 roku na grupie 252 pracowników polskich firm pokazało, że w Polsce przyczyną numer jeden nieudanych wdrożeń jest nadmierny stres organizacyjny.

Tekst przygotowany przez Wiktora Siegel

[Fot.: fotolia.com]

admin

slawomir.kazimierczak@door.com.pl

Administrator serwisu

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
500
wpDiscuz
X