Kandydaci do awansu

gratulacje-w-biznesie

Kandydaci do awansu

16:13 10 Kwiecień in Zarządzanie
0 Comments

Kto sądzi, że przebojowość i upór w dążeniu do celu pomogą mu szybciej awansować, jest w błędzie. Potwierdza się natomiast, że karierę robią dziś ci, którzy szukają konstruktywnych rozwiązań i potrafią rozmawiać o nich ze współpracownikami.

Zdolni pracownicy, którzy nie za dobrze sobie radzą w relacjach międzyludzkich, słono za to płacą w chwili, gdy ważą się losy ich awansu. Dowiodły tego wyniki ankiety, jaką przeprowadziła w 2010 r. w amerykańskich przedsiębiorstwach firma doradcza VitalSmarts (w Polsce wyłącznym przedstawicielem jest DOOR Group SA), która prześledziła historie prawie 2 tys. awansów.

Aż 92 proc. badanych stwierdziło, że brak odpowiednich umiejętności interpersonalnych utrudnia w ich firmach karierę, a gwałtowny, „ciężki” charakter pracownika skutecznie ją wyhamowuje.

Tymczasem wiele osób żyje w błędnym przekonaniu, że wystarczy uzyskiwać świetne wyniki. Nie zdają sobie sprawy, że jeśli jednocześnie „przykręca się śrubę”, poucza, wykłóca, a także zarządza podwładnymi, wydając głównie polecenia, to, niestety, ma się duże szanse na to, że kariera utknie w martwym punkcie. „Nie warto zachowywać się jak palant” – przestrzega Joseph Grenny, współautor książki „Kluczowe rozmowy”, bestsellera, który sprzedał się w ponad 2 mln egzemplarzy.

Awansują przywódcy
Badanie pokazało, że najczęściej robią dziś kariery ci, którzy mają zarówno imponujące wyniki, jak i bardzo dobre umiejętności interpersonalne. Owe umiejętności to również uwzględnianie w swoich działaniach interesu firmy i współpracowników oraz poprawianie relacji w pracy.

Taka kombinacja powoduje, że dana osoba staje się nieformalnym liderem w gronie kolegów, a jako menedżer – cieszy się dużym szacunkiem i autorytetem – mówi Piotr Zagdański i dodaje, że z badań prowadzonych przez DOOR Group w Polsce wynika, iż prawie 60% polskich menedżerów musi dopiero przywódcze kompetencje rozwinąć. Czyżby złota recepta na trwały sukces zawodowy, niezależnie od środowiska, w jakim się pracuje? Nie ma złotych recept, ale są wskazówki.

Na to patrzą pracodawcy
Sposób, w jaki postępuje prawdziwy lider, sprawdza się zwłaszcza w kluczowych momentach, występujących podczas realizacji ważnych projektów, restrukturyzacji czy przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek. Łatwo wtedy o jawne czy ukryte konflikty, gdyż współpracują ze sobą ludzie, którzy nie są przecież idealni. Niekoniecznie spełniają wzajemnie swoje oczekiwania, nie wspominając o różnicy opinii czy zachowaniach, które łatwo opacznie interpretować.

Joseph Grenny i jego współpracownicy z VitalSmarts obserwowali przez 25 lat tysiące menedżerów. Zauważyli, że skuteczni liderzy, zmierzając do celu w sytuacji, gdy stawka jest wysoka, a trudności nie brakuje, postępują w zdumiewająco podobny sposób:

  1. Gaszą emocje. Oddzielają osobę od problemu. Traktują innych jako istoty rozumne, nawet gdy różnice zdań wcale do takich wniosków nie prowadzą.
  2. Budują atmosferę bezpieczeństwa. „Trudne” osoby często uważają, że nie ma jak „brutalna szczerość”. Lider potrafi pogodzić 100% szczerość ze 100% szacunkiem dla ludzi, ich uczuć, intencji, argumentów i dokonań.
  3. Opierają się na faktach. Rozmawiają o problemach językiem faktów, a nie analiz i interpretacji. Nie kierują się emocjonalnym osądem, nie doszukują się ukrytych motywów, mnożąc nieporozumienia.
  4. Inicjują dialog, podczas gdy „arogant” woli monolog. Lider, w pełnej zaufania atmosferze, wymienia poglądy z rozmówcą. Umie słuchać i sam jest chętnie słuchany.

Dlaczego pracodawcy wolą awansować przywódców, a nie osoby, które średnio sobie radzą w relacjach z innymi? Ponieważ zachowanie prawdziwych liderów sprzyja powtarzalności w osiąganiu zamierzonych rezultatów. Natomiast arogancki, „atakujący” pracowników menedżer bywa skuteczny tylko czasami, czy raczej – do czasu. Wiele firm dostrzegło już ryzyko, jakie się z tym łączy i zapobiega jego skutkom m.in. wdrażając w organizacji przemyślane i skuteczne rozwiązania z wykorzystaniem metodologii opisanej w Kluczowych rozmowach.

Tekst przygotowany przez Piotra Zagdańskiego

[Fot.: fotolia.com]

admin

slawomir.kazimierczak@door.com.pl

Administrator serwisu

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
500
wpDiscuz
X