Taktyki zarządzania oporem przy wdrażaniu zmian

z-jednej-glowy-trybikowej-wychodzi-rekawica-bokserska-uderzajaca-druga-glowe-trybikow-ktora-sie-rozpada

Taktyki zarządzania oporem przy wdrażaniu zmian

10:51 15 Grudzień in Zarządzanie, Zarządzanie zmianą
0 Comments

Jeśli wdrażasz ważną zmianę w organizacji i nie możesz zasnąć w nocy, zastanawiając się, jak wyeliminować opór pracowników, mamy dla ciebie radę. Idź spać! Tej niechęci i tak nigdy do końca nie przezwyciężysz.

Jasne, że opór ludzi wobec zmiany, którą wdrażasz jest frustrujący, zwłaszcza, gdy uważasz, że twój projekt poprawi funkcjonowanie wielu osób i spraw. Ale prawda jest taka, że to, co w oczach twoich lub twoich przełożonych wydaje się być dobre, wcale nie musi być pozytywem dla tych, których ta zmiana dotyczy. Z ich punktu widzenia może ona wywołać wiele niepewności i zakłóceń.

Siła oporu, jakiego należy się spodziewać, jest bezpośrednio związana ze skalą zakłóceń, jakie zmiana wywołuje w rutynie osób, których dotyczy. Nie z twojego punktu widzenia, ale z ich. Co więc robić? Jakie są skuteczne sposoby zarządzania oporem wobec zmian i uniknięcia bezsennych nocy?

Oto kilka taktycznych rad dla wdrożeniowców, jakie proponuje metoda AIM (Accelerating Implementation Methodology). Są to usystematyzowane, praktyczne ramy zarządzania ludzkim aspektem zmiany organizacyjnej.

Skuteczne zachowania w zarządzaniu oporem przy wdrażaniu zmian:

1. Stwórz osobiste porozumienie z osobami, które mają zostać dotknięte zmianą, zadając im pytania pozwalające lepiej zrozumieć ich punkt widzenia.

2. Ustal oczekiwania. Na przykład, upewnij się, że odbiorcy zmiany są do niej przekonani na tyle, że nie będą wracać do swoich starych przyzwyczajeń i zachowań.

3. Wyjaśnij zmianę z puntu widzenia osoby, której ona dotyczy. Innymi słowy, przygotuj się do udzielenia odpowiedzi na trzy pytania, które ją dręczą:
– W jakim stopniu mnie ta zmiana dotyczy?
– Co ona oznacza dla mnie osobiście?
– Jak mogę się do niej dopasować?

4. Ustal źródło oporu wobec wprowadzanej zmiany. Czy jest to kwestia braku zaufania lub zrozumienia, czy zwykły egoizm? Czy to opór spowodowany niepomyślnym przebiegiem wdrażania ostatnich zmian, czy troska o to, jak aktualna zmiana wpłynie na codzienne czynności lub zwyczaje? Czy to poczucie utraty rzeczy, które funkcjonowały do tej pory? Musisz zrozumieć i uznać obawy osób opierających się zmianom.

5. Zadawaj pytania otwarte. To dla wdrożeniowców najlepszy sposób, aby dobrze zrozumieć, skąd pochodzi opór.

6. Gdy obie strony zrozumieją wzajemne punkty widzenia, a osoby poddawane zmianie przedstawią wszystkie wątpliwości związane z tym procesem, skup się na tym, co można zrobić, by osiągnąć konsensus.

7. Ogranicz własne wystąpienie do nie więcej niż 25% całkowitego czasu rozmowy. Dowiesz się dużo więcej, jeśli większość czasu przeznaczysz na słuchanie, a nie mówienie.

8. Wiedz, że osoba poddawana zmianie zainwestowała w opór dużo energii. Jeżeli uda ci się skierować tę energię na pomoc w pomyślne wdrażanie zmian, będziesz wówczas korzystał z jednej z najbardziej skutecznych technik zarządzania oporem – zaangażowania. Zaangażowanie prowadzi do poczucia kontroli.

9. Gdy to tylko możliwe, twórz sytuacje „wygrana-wygrana”. Ułatwiaj osobie poddawanej zmianie wycofanie się z obecnej pozycji bez utraty twarzy.

Wiele organizacji skupia się na „analizach zaangażowania”, mając nadzieję, że ich pozytywny wynik oznacza, że pracownicy są zaangażowani, a opór wobec zmiany został wyeliminowany. Koniec końców nie chodzi jednak o to, czy opór jest dobry czy zły, ale o to, że po prostu „jest”.

Jeśli chcesz w swojej organizacji wprowadzać innowacje lub transformacje, musisz z góry wiedzieć, że zmiany spowodują zakłócenia w codziennej rutynie, a tym samym opór pracowników. Wówczas twoje pytanie nie powinno brzmieć: „Jak można wyeliminować opór?”, lecz: „Jak najlepiej określić, skąd opór pochodzi, a następnie, w jaki sposób można zarządzać nim tak, by nie spowolnił wdrażania zmiany?”. A teraz zgaś światło i śpij spokojnie!

Tekst przygotowany przez Wiktora Siegel

[Fot.: fotolia.com]

admin

slawomir.kazimierczak@door.com.pl

Administrator serwisu

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
500
wpDiscuz
X