Zarządzanie Wiekiem – Pokolenia XYZ
Tempo zmian w ostatnich kilkudziesięciu latach jest coraz szybsze. Często nie mówimy już o pokoleniu w sensie demograficznym, ale o pokoleniu jako „dzieciach” zachodzących zmian społecznych, ustrojowych, technologicznych. Dlatego definiowane „pokolenia” obejmują coraz krótsze przedziały czasowe. Mamy trudności w prawidłowym rozumieniu i dostosowaniu się do tego fenomenu, ponieważ każde kolejne pokolenie charakteryzuje się bardzo odmienną specyfiką.
W ciągu kilku najbliższych lat prawie 75% wszystkich pracowników będą stanowić przedstawiciele tzw. pokolenia Y oraz Z. Kim są, jakimi są pracownikami, jakie są ich mocne i słabe strony? Czym się różnią od pokolenia X? Czy naprawdę są odmiennym zjawiskiem czy tylko wymysłem socjologów?
Nie wszyscy Menedżerowie są przekonani o tym, że te trzy pokolenia mają zupełnie różne perspektywy i sposoby działania, które wymagają odmiennego podejścia. Z drugiej strony zdecydowana większość z nas doświadczyła lub obserwowała tarcia na polu zawodowym, będące objawami niezrozumienia między pokoleniami – często mimo dobrych intencji obu stron. Co zrobić, by ich uniknąć? Odpowiedź na to pytanie staje się szczególnie ważna w czasach, gdy w przechylającym się na korzyść pracownika rynku pracy rotacja i niedobór kadr staje się coraz większym wyzwaniem, które dotyka nawet liderów branż.
Jako że pokolenie X jeszcze kilka lat temu dominowało na rynku pracy, większość organizacji ma ogrom związanych z nim doświadczeń i przetartych ścieżek postępowania. Natomiast przedstawiciele pokolenia Y i Z często opisywani są jako oddzielne, zjawisko społeczne.
W odpowiedzi na nie prezentujemy Państwu niniejszy program – „Współpraca i motywacja pokoleń X, Y, Z”. Szkolenie to jest praktycznym warsztatem pomagającym menedżerom skutecznie zarządzać i motywować, a przede wszystkim rozumieć pracowników pokolenia Y i Z tak, by zwiększyć uzyskiwane przez nich wyniki, dać możliwość rozwoju wewnątrz organizacji i zmaksymalizować szanse na utrzymanie wartościowych pracowników w zespole.
Cel warsztatu
Z perspektywy menedżerskiej istotne są pytania:
- Jak z nimi współpracować?
- Jak nimi zarządzać?
- Jak się z nimi komunikować?
- Wreszcie – jak ich motywować?
Zatem celem jest oprawa komunikacji, jakości zarządzania ludźmi w obliczu różnic pokoleniowych oraz zapewnienie organizacji wyższej efektywności działania w obszarach, w których zatrudnieni są pracownicy pokolenia Y i Z. Podczas warsztatu uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności, które pozwolą zminimalizować napięcia i konflikty wynikające z różnic pokoleniowych, których doświadczają, zarządzając swoim obszarem.
Główne obszary merytoryczne
Uczestnicy poznają charakterystykę pokoleń oraz wynikające z niej praktyczne wskazówki, jak motywować młodych pracowników. Przećwiczą metody pracy z tym pokoleniem, co pozwala przełożyć doświadczenia z warsztatu na praktykę.
- Co rozumiemy przez termin „pokolenie”.
- Pokolenia z jakimi mamy możliwość pracować.
- Czego oczekuje od firmy przedstawiciel pokolenia X Y i Z?
- Jak korzystać z mocnych stron „starszego” i „młodszego” pokolenia?
- Co to jest coaching pokoleń?
- Jak zastosować coaching pokoleń do motywowania pracowników?
- Co motywuje, a co demotywuje przedstawicieli poszczególnych pokoleń?
- Delegowanie zadań przedstawicielom pokolenia X, Y i Z.
- Asertywność w komunikacji z pokoleniem X, Y i Z.
- Trudne rozmowy z przedstawicielami pokolenia X, Y i Z.
Narzędzia, które będą ćwiczone w komunikacji z przedstawicielami pokolenia Y oraz Z to:
- rozmowa motywująca,
- rozmowa korygująca,
- rozmowa delegująca,
- rozmowa coachingowa.